Financiële begroting

Meerjarenbeeld 2025-2028

Een sluitende begroting
Het meerjarenbeeld start met de begrotingspositie zoals vermeld in de kadernota 2025. Inmiddels is dat beeld bijgesteld, waaronder door de meicirculaire 2025 en de prognose van de jeugdlasten waarover aparte raadsinformatiebrieven zijn verstuurd. Deze ontwikkelingen worden in onderstaande tabel weergegeven. Afgesloten wordt met het begrotingssaldo, dat in 2025 € 1.357.000 negatief is en in de opvolgende jaren oploopt naar € 712.000 positief.

Ontwikkelingen meerjarenbegroting 2025-2028

2025

2026

2027

2028

Startsaldo begroting 2025 (kadernota 2025)

-668

-1.818

-1.865

-2.496

Correcties kadernota

-71

-102

-102

-102

Amendement sportaccommodatiebeleid

-58

-58

-98

-98

Algemene uitkering

-1.104

211

26

485

Jeugdhulp

-485

-485

-485

-485

DVO Ruimte

-37

-37

-37

-37

Indexaties

-66

-157

-157

-157

Ombuigingen

511

1.534

1.653

1.718

Capaciteit Kruispuntkerk en omgevingsvisie

-200

0

0

0

Subsidies sociaal domein

-150

0

0

0

Minimabeleid

-50

0

0

0

Beveiliging evenementen

-50

0

0

0

Overhead afval

404

404

404

404

Overhead riool

126

126

126

126

Afslag 30% op investeringsplanning

177

390

519

742

Kapitaallasten

159

-263

-443

-365

Rentes

242

169

606

1.014

Overige kleine wijzigingen

-37

-37

-37

-37

Onttrekking concernreserve

0

124

0

0

Saldo begroting 2025-2028

-1.357

0

110

712

Correcties kadernota 2025
In de kadernota is onbedoeld uitgegaan van een te hoge stelpost onderbesteding btw compensatiefonds (BCF). Daarnaast zijn de extra taken die de Omgevingsdienst West-Holland (ODWH) uitvoert dubbel opgenomen. Ten slotte is bij verwerking van de meicirculaire een stelpost te veel afgeraamd. Per saldo zorgt dit voor een nadeel.

Amendement sportaccommodatiebeleid
Bij de besluitvorming over het sportaccommodatiebeleid is amendement 297 aangenomen, waarmee het onderhoud en de vervanging van de tennisvelden is toegevoegd aan het sportaccommodatiebeleid. Middels toezegging 417 is de raad geïnformeerd over het financieel effect van het amendement. In de begroting wordt dit nu financieel verwerkt.

Autonome ontwikkelingen
Algemene uitkering
Het financieel effect van de meicirculaire wordt verwerkt in de begroting. Hierbij blijkt dat vanaf 2028 extra middelen voor jeugd voor 100 procent in plaats van 75 procent mogen worden meegenomen. In 2028 leidt dit tot een aanvullend voordeel.

Jeugdhulp
Naar aanleiding van de begroting 2025 van de Serviceorganisatie Zorg (SOZ) voor jeugdhulp blijkt dat een bijstelling van de lasten nodig is. Met raadsinformatiebrief 47 is dit al eerder aangekondigd.

DVO Ruimte
Voorschoten en Wassenaar hebben een dienstverleningsovereenkomst (DVO) op het gebied van ruimte. Inmiddels is duidelijk wat het financieel effect is van de opzegging hiervan. Dit wordt verwerkt in de begroting.

Indexaties
Onder andere de lasten voor verzekeringen en andere zakelijke belastingen voor het vastgoed van de gemeente worden naar boven bijgesteld. Ook bleek de stelpost voor dekking van het cao-effect voor het college en de gemeenteraad niet voldoende om de lastenstijging geheel op te vangen.

Overige ontwikkelingen na kadernota
Capaciteit Kruispuntkerk en omgevingsvisie
De benodigde inzet voor de ontwikkeling van de Kruispuntkerk, één van de speerpunten van het college, en het opstellen van de omgevingsvisie, één van de kerninstrumenten uit de Omgevingswet, kan niet binnen de vast beschikbare capaciteit worden opgevangen. Om op beide projecten wel te kunnen blijven inzetten, is daarom aanvullend budget nodig.

Subsidies sociaal domein
Om het welzijnsveld tegemoet te komen is het subsidiebudget van thema 1: welzijn met € 150.000 verhoogd.

Minimabeleid
Naar aanleiding van de behandeling van het nieuwe minimabeleid in de gemeenteraadsvergadering van donderdag 26 september, is er in 2025 een verhoging van het budget voor het minimabeleid opgenomen. De precieze besteding moet nog worden uitgewerkt.

Beveiliging evenementen
Veiligheid tijdens evenementen en festiviteiten is een belangrijk uitgangspunt in onze gemeente. Wij vragen aan ondernemers en/of organisatoren een flinke inspanning om voor veiligheid op het evenement/festiviteit te zorgen. We zien dat vanuit de hulpdiensten er met het jaar zwaardere eisen worden gesteld aan de organisatoren op het gebied van veiligheid, zoals het inhuren van bevoegde beveiligers. Deze toenemende eisen maken dat de continuïteit van de mooie festiviteiten in ons dorp onder druk komt te staan. De extra kosten die door de organiserende partijen moeten worden gemaakt, zijn steeds lastiger op te brengen. Deze extra gelden worden ingezet op die momenten dat er festiviteiten zijn waarbij de veiligheidsdiensten aanvullende eisen stellen ten aanzien van de borging van de veiligheid. Organisaties zijn en blijven zelf verantwoordelijk voor de beveiliging, maar daar waar dat nodig is worden er door de gemeente daar bovenop extra beveiligers/boa’s voor die festiviteiten aangetrokken. Over een jaar wordt bekeken of deze maatregel heeft gewerkt en een toegevoegde waarde heeft.

Ombuigingen
Bij besluitvorming over de kadernota 2025 is middels motie 332 opgeroepen tot het meerjarig sluitend krijgen van de begroting. Naar aanleiding hiervan is gewerkt aan diverse ombuigingen. Deze staan verder toegelicht en uitgewerkt in de paragraaf Bezuinigingen, taakstellingen en ombuigingen.

Kapitaallasten, rentes en doorbelastingen
Kostendekkendheid afval en riool (overhead)
De overheadkosten betreffen alle kosten die samenhangen met de sturing en ondersteuning van de medewerkers in het primaire proces. Onafhankelijk van de aard en samenstelling van de overhead wordt deze toegerekend aan de directe kosten van de taakvelden. Het actualiseren van de tarieven en heffingen bij afval en riool, hebben ondanks hun gesloten systeem, per definitie een saldo effect op de begroting wanneer de overheadkosten wijzigen. De toerekening van de overheadkosten aan de tarieven vindt pas plaats bij het opstellen van de begroting. De kosten voor de afvalstoffenheffing (€ 404.000) en de rioolheffing (€ 126.000) stijgen als gevolg van deze hogere overheadlasten. De hogere overheadlasten worden onder andere veroorzaakt door de cao-ontwikkeling en noodzakelijke formatie uitbreiding bij afval en riool als gevolg van areaaluitbreiding.

Afslag 30% op investeringsplanning
Als gevolg van het doorschuiven van de voorgenomen investeringen onder andere op basis van het vastgestelde IWKP 2024-2028, tractie ten behoeve van afval en de afslag van 30% op de gehele investeringsplanning vallen de kapitaallasten voor 2025 € 177.000 lager uit.

Kapitaallasten
De actualisatie van de investeringsplanning heeft een voordelig effect in 2025, maar buigt om naar nadelen voor de jaren 2026 en verder. Dit wordt hoofdzakelijke veroorzaakt doordat de financiële gevolgen van het Integraal Waterketenplan 2024 - 2028, inclusief klimaatadapatieve maatregelen, conform besluitvorming, verwerkt zijn in de begroting 2025-2028.

Rentes
De rentevisie voor zowel de kort- als langlopende rente is bijgesteld op basis van de mutaties in deze begroting. Dit levert voor alle jaren voordelen op, grotendeels veroorzaakt door de actualisatie van de investeringsplanning in combinatie met de afslag van 30% hierop. Daarnaast zijn ook de rentetarieven gezakt, dit leidt ook tot een voordeel. Verder worden rentebaten geraamd op basis van de verwachte stand van het saldo schatkistbankieren.

Kleine wijzigingen
Naast bovenstaande mutaties hebben nog een aantal marginale posten effect op het begrotingssaldo. Deze worden verder buiten beschouwing gelaten.

Onttrekking concernreserve
De provinciaal toezichthouder staat toe dat een onttrekking aan de algemene reserve wordt gedaan, die mag worden aangemerkt als structurele baat (mits aan bepaalde voorwaarden wordt voldaan). Deze mogelijkheid kan zo bijdragen aan een structureel sluitend begrotingssaldo. Van deze mogelijkheid wordt nu gebruik gemaakt om het structureel saldo in 2026 op nul te laten uitkomen. De onttrekking van € 124.000 ligt ruim binnen het maximaal toegestane bedrag.

Het bovenstaande saldo is niet het saldo waar de toezichthouder op toetst. Dat is namelijk het structureel saldo. Dit resteert na het in mindering brengen van de incidentele baten en lasten. Zie voor de uitwerking daarvan de betreffende paragraaf. Inclusief de correctie voor incidentele baten en lasten resteert er een structureel begrotingssaldo van € 253.000 in 2025. Daarmee zijn alle jaren structureel sluitend, zoals weergegeven in onderstaande tabel

2025

2026

2027

2028

Waarvan incidenteel

-1.610

0

0

0

Waarvan structureel

253

0

110

712

Bedragen x € 1.000

Deze pagina is gebouwd op 10/11/2024 13:01:43 met de export van 10/11/2024 12:56:39