Programma's

P0 Bestuur en ondersteuning

P0 Bestuur en ondersteuning

Wat willen we bereiken ?

Als gemeente zijn we er voor onze inwoners. We willen dan ook dat inwoners zich herkennen in ons bestuur en als bestuur proberen we dicht bij de inwoners te staan. Daarom maken we beleid waar mogelijk in samenspraak met inwoners.

Voorschoten is ook een zelfstandige gemeente, maar dat betekent niet dat we alles zelf doen. We werken samen met andere gemeenten als dat meerwaarde heeft. Of als we iets simpelweg niet alleen kunnen doen. Voorschoten richt zich daarbij op de Leidse regio.

Tot slot is de dienstverlening aan inwoners een van de belangrijkste taken van de gemeente. Dat houdt onder andere in dat inwoners weten waar ze moeten zijn, als zij iets van de gemeente nodig hebben. Bovendien willen we dat die inwoners kunnen rekenen op onze toegankelijke en kundige service.

Wat gaan we daarvoor doen ?                                                             

Belangrijkste resultaten 2025

Inwoners herkennen zich in het bestuur en het bestuur staat dicht bij de inwoners
Om herkenbaar te zijn voor inwoners is het belangrijk dat zij weinig afstand ervaren tot de gemeente en ons bestuur. Dat begint bij inwonergericht werken – iets wat onderdeel is van de huidige organisatieontwikkeling. Ook willen we inwoners goed bereiken. Dit vraagt om doelgroepgericht communiceren. Omdat we herkenbaar beleid willen ontwikkelen, gaan we hierover in gesprek met inwoners, onder andere via participatietrajecten. Dit gaat al goed, maar we onderzoeken komende jaren in hoeverre we de participatie nog kunnen verbeteren.

Een toekomstbestendige gemeente vraagt sterkere regionale positionering
De gemeente werkt samen met regionale partners waar het kan, en zelfstandig waar het moet. Daartoe stellen we een samenwerkingsagenda op. Hiermee verhelderen we voor de samenwerkingspartners op welke onderwerpen Voorschoten wil samenwerken. In deze agenda gaat onze speciale aandacht uit naar het behouden en versterken van de maatschappelijke voorzieningen en ruimtelijk-economische ontwikkelingen.

Uitgangspunten die bijdragen aan een gezonde financiële huishouding
Voor een gezonde financiële huishouding is het belangrijk dat de gemeente de volgende uitgangspunten nastreeft:

  • De netto-schuldquote blijft onder de 130 procent
  • Diverse heffingen en leges moeten meer kostendekkend worden
  • De opbrengsten onroerendezaakbelasting (OZB) voor woningen en niet-woningen wordt geïndexeerd met 3,2% conform kadernota 2025.
  • We volgen de uitkomsten van het evaluatieonderzoek over het herverdeeleffect gemeentefonds en de gevolgen voor Voorschoten als nadeelgemeente

Toewerken naar een toekomstbestendige gemeentelijke organisatie
De gemeente zet zich in om ook in de toekomst een inwonergerichte organisatie en aantrekkelijke werkgever te zijn. Dit is onder andere terug te zien in onderstaande ontwikkelingen.

Nieuwe structuur moet bijdragen aan samenwerking, inwonergerichtheid en efficiëntie
Vanaf 2025 implementeren we de nieuwe inwonergerichte organisatiestructuur. In deze structuur richten we ons op meer samenwerken, aansluiten bij de inwoner en efficiënter werken. Zo bouwen we aan een toekomstbestendige organisatie. Een organisatie die flexibel en veerkrachtig inspeelt op de veranderende behoeften van onze inwoners, medewerkers en bestuur en op de uitdagingen van onze tijd.

Talent aantrekken met gerichte arbeidsmarktcommunicatiestrategie
In de huidige krappe arbeidsmarkt is het belangrijk om talent aan te trekken en behouden. In 2025 positioneren we Voorschoten als aantrekkelijke werkgever. Hiervoor hebben we een nieuwe arbeidsmarktcommunicatiestrategie. Hiermee maken we onze sterke punten als werkgever zichtbaar en ondersteunen we de citymarketing. We willen talent aantrekken voor diverse functies en zorgen dat 75 procent van de vacatures gemiddeld niet langer dan vier maanden openstaat. Hiertoe zetten we ook campagnes en branding in en passen de website werkenbijvoorschoten.nl aan. Hierop verschijnen elk kwartaal nieuwe samenwerkverhalen. Doel van de aanpak is effectiever vaste medewerkers aantrekken, zodat we minder inhuurkrachten nodig hebben.

Onvoldoende moderne werkplekken in gemeentehuis
De huisvesting voor de gemeenteambtenaren voldoet niet meer aan de eisen van deze tijd. Bovendien zijn er onvoldoende werkplekken met verschillende functies, zoals overlegplekken, belruimtes en vergaderzalen.

Leergangen die bijdragen aan leren en ontwikkelen
In 2024 is de eerste leergang gelanceerd voor medewerkers. Twee keer per jaar kunnen zij starten met deze leergang van tien modules. Bovendien komt er een leergang specifiek voor leidinggevenden. Deze biedt tools en ontwikkelt vaardigheden die bijdragen aan medewerkers die effectief leiderschap tonen in onze inwonergerichte organisatie.

Introductie- en inwerkprogramma introduceert cultuur en waarden
Vanaf 2025 bieden we een nieuw introductie- en inwerkprogramma voor nieuwe en bestaande medewerkers. Doel is dat zij snel en effectief hun draai kunnen vinden in de organisatie. Het programma focust dan ook op het overbrengen van cultuur, waarden en functie-specifieke kennis.

Beleid dat bijdraagt aan werkplezier
In 2025 start het belonings- en waarderingsbeleid dat in 2024 is ontwikkeld. Zo willen we het werkplezier en de betrokkenheid van onze medewerkers vergroten.

Beter (telefonisch) bereikbaar en minder lang wachten

Voorschoten beter bereikbaar
We willen dat de gemeente beter bereikbaar wordt. Daarom werken we in 2025 toe naar een (telefonische) bereikbaarheid in de frontoffice van
90 procent opname binnen 30 seconden . Ook willen we dat medewerkers in de backoffice binnen drie werkdagen reageren . In deze doelstelling is de aanbeveling opgenomen uit het Telam-onderzoek van 2022.

Producten sneller opleveren en inwoners goed bedienen
In 2025 willen we in 12 maanden de doorlooptijden verkorten voor het opleveren van producten van de afdeling Burgerzaken. De tijden dalen met 20 procent door processen te optimaliseren en efficiëntere werkmethoden toe te passen. Ook werken we hiertoe aan een cultuur van eigenaarschap. De nulmeting van de doorlooptijden doen we in het eerste kwartaal van 2025. Dit is het startpunt voor de verbeterstappen in de doorlooptijden.

Daarnaast onderzoeken we hoe we inwoners beter kunnen bedienen. Zo doen we in het eerste kwartaal van 2025 ook een survey om de huidige inwonerstevredenheid te meten.

Gemeentehuis

De huisvesting van onze ambtenaren voldoet niet meer aan de huidige standaard. Werkplekken voorzien niet in de behoefte van medewerkers en er is sprake van beperkt onderhoud. Inmiddels blijkt dit ook een negatief effect te hebben op de werving van nieuwe medewerkers. Het gemeentehuis voldoet ook niet aan de (wettelijke) eisen m.b.t. duurzaamheid. Hiertoe is de startnotitie businesscase huisvesting gemeentelijke organisatie vastgesteld. Het onderzoek voor fase 1 van de businesscase, het bepalen van uitgangspunten, is afgerond. Er is gestart met fase 2. Aan een architectenbureau is gevraagd om een vijftal concept ontwerpen van het gebouw en werkplekken op te leveren. Ook de optie van nieuwbouw van de bibliotheek in het gemeentehuis wordt hierin meegenomen. De opties die uitgewerkt gaan worden zijn het verbouwen van het huidige gemeentehuis, een nieuwbouw gemeentehuis (3 varianten), en de huur van panden als gemeentehuis. In het eerste kwartaal van 2025 zal over deze scenario’s besluitvorming voorliggen en zal er één scenario worden gekozen dat verder wordt uitgewerkt.

x € 1.000
Lasten € 20.200
Baten € -55.609
Saldo € -35.409
Deze pagina is gebouwd op 10/11/2024 13:01:43 met de export van 10/11/2024 12:56:39