P2 Verkeer en vervoer |
---|
Wat willen we bereiken ? |
---|
Prioriteit is dat Voorschoten bereikbaar en veilig is voor alle vervoersmodaliteiten. Extra aandacht gaat hierbij uit naar ‘zwakke’ verkeersdeelnemers zoals fietsers, voetgangers, mensen met een beperking en schoolgaande kinderen. We werken toe naar:
- veiligere fietspaden en andere verkeersroutes
- deelnemen aan herinrichtingsprojecten zoals winkelcentrum Hofland
- uitbreiding van het aantal laadpalen tot 150 stuks
- soepele en veiligere doorstroom bij knelpunten zoals Leidseweg en Wijngaardenlaan
- diverse gedragsbeïnvloedingsacties die voet- en fietsgebruik stimuleren
- uitvoering in 2025 van motie 336, kruispunt Leidseweg/Mozartlaan
Wat gaan we daarvoor doen ? |
---|
Belangrijkste resultaten 2025
Aansluiten bij ontwikkelingen in fysieke leefomgeving en verkeersveiligheid borgen Door ontwikkelingen in typen vervoer, verandert ook steeds hoe we ons bewegen binnen de gemeente en daarbuiten. Deze veranderende mobiliteit vraagt doorgaans om aanpassingen zoals extra parkeervakken, verhoogde kruisingen of andere verkeerskundige maatregelen. Als de gemeente dit soort maatregelen neemt, is verkeersveiligheid steeds een randvoorwaarde – van de aanpassing, maar zeker ook bij de uitvoering van de werkzaamheden in de openbare ruimte. De betrokken projectgroepen zien verkeersveiligheid dan ook als vast onderdeel van het project. Daarnaast proberen we zo efficiënt mogelijk te werken, door verschillende werkzaamheden te combineren. |
---|
Veiliger in het verkeer door stimuleren goed gedrag
De gemeente verbetert de verkeersveiligheid ook met middelen die stimuleren dat weggebruikers hun gedrag veranderen. Hierbij richten we ons op verschillende doelgroepen met gerichte projecten. Ouderen stimuleren we om deel te nemen aan het programma Doortrappen, zodat zij langer veilig kunnen blijven fietsen. In samenwerking met scholen voeren we jaarlijks de campagne Onze scholen zijn weer begonnen . Die moet automobilisten bewust maken van de kwetsbaarheid van kinderen in het verkeer. Daarnaast rouleren smileyborden door het dorp om snelheidsgedrag te monitoren en bij te sturen. Ook worden fietsverlichtingsacties georganiseerd om fietsers beter zichtbaar te maken in het verkeer, vooral tijdens de donkere maanden. Met al deze projecten dragen we bij aan veiliger verkeer binnen de gemeente.
In plan Fietsveiligheid pakt gemeente diverse knelpunten aan
Aandacht voor het bereiken van (fiets)veiliger verkeersgedrag is een jaarlijks terugkerend punt. In reactie hierop heeft de gemeenteraad onder andere het plan van aanpak Fietsveiligheid vastgesteld. Hierin staan actiepunten en voorstellen voor verbetering van fietsknelpunten.
Verbeteringen op diverse kruisingen Leidseweg
Eind 2024 is de rotonde tegenover het gemeentehuis heringericht. In het verlengde van dit project gaan we starten met de (verkeersveilige) herinrichting van de Raadhuislaan en omstreken. Deze ontwikkeling gebeurt in samenhang met het project ‘Groot onderhoud Raadhuislaan, Oranjeboomstraat e.o., inclusief rotonde’. In de toelichting bij dit project is die samenhang uitgebreider beschreven. Daarnaast is er de komende tijd aandacht voor de oversteekbaarheid en zichtbaarheid van de voet- en fietsoversteken langs de Leidseweg.
Motie 336: herprioritering oversteek Leidseweg-Mozartlaan
We streven ernaar om in 2025 in navolging van motie 336 het kruispunt Leidseweg-Mozartlaan aan te pakken. Op dit moment worden mogelijke fietsveiligheidsverbeteringen geschetst voor het kruispunt van de Mozartlaan en de Bachlaan. Deze schetsen worden gebaseerd op technische input zoals verkeerstellingen, kadastrale eigendommen, bomenlocaties en riolering. Aangezien het uiteindelijke kruispuntontwerp de benodigde investering bepaalt, kunnen we in deze begroting hiervoor nog geen bedrag opnemen. De eventuele begrotingswijziging stellen we dan ook voor bij de voorjaarsnota. Vanuit provincie Zuid-Holland (PZH) en het ministerie van I&W hebben we subsidie ontvangen voor aanpak van twee kruispunten op de Leidseweg (Bachlaan en Mozartlaan). De motie gaat echter alleen over het kruispunt met de Mozartlaan.
Subsidie voor aanpak rotonde Wijngaardenlaan
Ook bij de rotonde Wijngaardenlaan moet de verkeersveiligheid verbeteren. Van PZH en I&W heeft de gemeente hiervoor een subsidiebeschikking ontvangen. De kosten voor de aanpak van de rotonde zijn als volgt verdeeld: gemeente 25 procent, PZH 25 procent en I&W 50 procent. De totale kosten zijn geraamd op € 100.000. Dit betekent dat de gemeente hieraan € 25.000 bijdraagt. In 2025 bereiden we de werkzaamheden voor vanuit een voorbereidingskrediet.
Meer parkeerplaatsen met laadpalen vanwege toename aantal elektrische auto’s
In Voorschoten zijn tot 2024 meer dan honderd openbare laadpalen geplaatst. Maar ook in 2025 neemt het aantal elektrische auto’s toe. Dit betekent dat we meer elektrische oplaadpalen nodig hebben. Ons voornemen is daarom om in 2025 150 extra laadpalen te plaatsen.
Voor die laadpalen is een goede infrastructuur nodig. In Voorschoten is daartoe gestart met data-gestuurd plaatsen. Hierbij wordt bekeken hoe vaak laadpalen bezet zijn en hoeveel er geladen wordt. De kennis die we hiermee vergaren, draagt eraan bij dat we de laadinfrastructuur proactief en strategisch kunnen plaatsen. Zo komen we snel tot voldoende laadpalen in de omgeving van inwoners met een elektrische auto. Daarnaast onderzoeken we met de regio Holland Rijnland en de PZH de mogelijkheden voor snelladers in de woonomgeving.
Proef met kabelgoottegel loopt tot maart 2025
In maart 2024 is gestart met een pilot voor de aanleg van kabelgoten voor het opladen van elektrische voertuigen op tien locaties in Voorschoten. De pilot duurt één jaar en tijdens de laatste maanden evalueren we de resultaten. In april 2025 besluiten we of we doorgaan met het aanbieden van de kabelgoot. Als de kabelgoottegel onderdeel wordt van het reguliere aanbod, moeten we deze kostendekkend aanbieden. Er zijn vooralsnog geen financiële consequenties voor de begroting voorzien.
Qbuzz neemt openbaarvervoernetwerk in en rond Voorschoten over
In 2025 neemt Qbuzz de concessie voor openbaar vervoer in Zuid-Holland Noord over van Arriva. Dit betekent een verbeterd netwerk met meer reismogelijkheden en hogere frequenties, vooral op drukke routes zoals tussen Katwijk en Leiden. Voor 99,3 procent van de reizigers blijven de huidige reisopties bestaan, met voor velen zelfs snellere of frequentere verbindingen. Qbuzz wil bovendien niet alleen de bestaande reizigers behouden, maar ook nieuwe gebruikers aantrekken met toegankelijk vervoer en slimme marketing.
Mobiliteitsbeleid uitgesteld
Vanwege een aantal ombuigingen is besloten om het Mobiliteitsbeleid voorlopig uit de Lange Termijn Agenda (LTA) te verwijderen. Dit levert een besparing op van € 30.000 in 2024 en nogmaals € 30.000 in 2025. De komende jaren verwachten we hierop geen problemen. In de volgende collegeperiode moet dit onderwerp wel weer op de agenda komen. Op de langere termijn moet er immers een nieuw mobiliteitsbeleid worden opgesteld.