Tabel Wat gaat het kosten? Programma 2 Verkeer en Vervoer
Programma: P2 Verkeer en vervoer | Rekening | Begroting | Begroting | Begroting | Begroting | Begroting | |
Totaal baten | Baten | 470 | 296 | 180 | 180 | 180 | 180 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Totaal lasten | Lasten | -4.751 | -3.840 | -3.897 | -4.008 | -4.045 | -4.144 |
Saldo van baten en lasten | Saldo | -4.281 | -3.544 | -3.717 | -3.829 | -3.866 | -3.964 |
Mutatie reserves | |||||||
Totaal onttrekkingen | Baten | 1.116 | 575 | 116 | 116 | 116 | 116 |
Totaal stortingen | Lasten | 0 | -400 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Saldo mutatie reserves | Saldo | 1.116 | 175 | 116 | 116 | 116 | 116 |
Saldo | |||||||
Totaal Programma | Saldo | -3.165 | -3.369 | -3.601 | -3.713 | -3.750 | -3.848 |
bedragen x € 1.000 | |||||||
( "-"= nadeel / "+"= voordeel ) |
Het saldo van programma 2 bedraagt in 2025 € 3.717.000. Dit is € 173.000 nadeliger dan in 2024. De voornaamste oorzaken van tenminste € 50.000, of met een bijzondere oorzaak, staan hieronder beschreven.
Doorbelasting salarislasten (€ 121.000 nadeel)
De doorbelasting op programma 2 is in 2025 € 121.000 hoger dan in 2024. De toelichting op de mutatie van de salarislasten staat in programma 0.
Fietsstation De Vink (€ 59.000 voordeel)
In 2024 heeft de gemeente een provinciale subsidie ontvangen voor de uitvoerende werkzaamheden aan fietsstation De Vink. Deze baten wordt niet nogmaals verkregen in 2025 en zorgen voor een nadeel van € 156.000. Hier staan de éénmalig te betalen kosten van € 215.000 voor de uitvoering tegenover.
Mobiliteits- & verkeersbeleid (€ 80.000 voordeel)
Voor uitvoering van het mobiliteitsbeleid en de nota verkeersbeleid zijn in de Begroting 2024 eenmalig respectievelijk € 30.000 en € 50.000 geraamd. De kosten komen niet terug in de begroting 2025.
Rijnlandroute (€ 300.000 nadeel)
Nu de Rijnlandroute per medio zomer 2024 een feit is, resulteert dit in afschrijvingslasten vanaf 2025, middels een bijdrage in activum van derden. De gemeentelijk bijdrage van € 9.000.000 heeft betrekking op het feit, dat de gemeente voor een geboorde tunnel op het grondgebied van Voorschoten heeft gekozen, in plaats van een gegraven tunnel. Conform gemeentelijk beleid wordt er gestart met afschrijven met ingang van het jaar volgende op die waarin het actief is gerealiseerd.
Degeneratievergoeding (€ 55.000 nadeel)
In 2024 hebben de laatste werkzaamheden met betrekking tot de uitrol van glasvezel in de gemeente Voorschoten plaatsgevonden, waardoor de aanvrager een degeneratievergoeding verschuldigd was aan de gemeente. De begrote baten (degeneratievergoeding) zijn nu weer geraamd op het oorspronkelijke bedrag waardoor de baten € 55.000 lager uitvallen.
Vergoeding straatreiniging (€ 94.000 voordeel)
Op basis van het aantal inwoners van de gemeente (25.665) krijgt de gemeente een tweetal vergoedingen. De eerste vergoeding van € 24.000 is voor de openbare prullenbakken en wordt bepaald door Verpact en de VNG. De tweede vergoeding van € 70.000 is afkomstig van de producenten van kunststofproducten voor de aanpak van zwerfafval (UPV Zwerfafval - Afval Circulair). Het betreft een vergoeding voor gemaakte kosten (en er is vooralsnog) geen einddatum voor deze regeling. Deze vergoedingen zijn nieuw en waren nog niet voorzien ten tijde van de begroting 2024.
Opknappen en vergroenen parkeerdek Hofvliet (€ 45.000 voordeel)
Via de voorjaarsnota 2024 zijn er exploitatiemiddelen beschikbaar gesteld voor het opknappen en vergroenen van parkeerdek Hofvliet. Deze kosten worden niet voorzien in 2025.
Nota parkeerbeleid (€ 25.000 voordeel)
In 2024 is er geld beschikbaar gesteld voor het opstellen van de nota parkeerbeleid en deze kosten komen in 2025 niet meer terug.