Programma's

P3 Economie

P3 Economie

Wat willen we bereiken ?

Een leefbaar Voorschoten vraagt om een toekomstbestendige economie, voldoende werkgelegenheid, gezonde bedrijventerreinen en aantrekkelijke winkelcentra. Daarom willen we bijdragen aan een uitnodigend vestigingsklimaat voor bedrijven, zzp’ers, toerisme, winkels en horeca. Zo behouden we werkgelegenheid en kan waar mogelijk het aantal banen in Voorschoten groeien. Dit betekent onder andere het volgende:

  • Eind 2025 is de economische agenda 2021-2024 geëvalueerd (begin 2026 update economische agenda 2026-2028 opstellen)
  • In 2025 stelt het college een nieuw marktbeleid voor aan de raad. Dit beleid draagt bij aan een evenwichtig aanbod voor de weekmarkt en standplaatsen
  • In 2025 doet het college een voorstel voor een brede ontwikkelvisie bedrijventerreinen Voorschoten
  • Het college wil in 2025 beleid ontwikkelen dat bijdraagt aan broedplaatsen voor nieuw ondernemerschap
  • Met de campagne Vaker in Voorschoten willen we ons bereik onder dagjesmensen en toeristen vergroten

Wat gaan we daarvoor doen ?                                                             

Belangrijkste resultaten 2025

Evaluatie oude en ontwikkeling nieuwe economische agenda
In onze economische agenda staan we altijd concrete maatregelen per economisch thema. De raad geeft daarbij aan welke thema’s prioriteit hebben. In 2025 wordt de huidige agenda geëvalueerd. De inzichten uit deze evaluatie dienen (samen met de ambities uit het coalitieakkoord 2022-2026) als input voor een update. Hieruit volgt de economische agenda 2026-2028. De raad ontvangt deze begin 2026 ter vaststelling.  

Stimuleren evenwichtig aanbod weekmarkt en standplaatsen
De weekmarkt is onderdeel van een levendig dorpshart en trekt extra bezoekers naar het centrum. We zien dat deze markt beter ingericht en georganiseerd kan worden. Daarom willen we het huidige marktbeleid vernieuwen. In overleg met de marktcommissie en de centrumondernemers stellen wij daarvoor ook een branchering op. Die moet ervoor zorgen dat het aanbod op de markt goed aansluit bij het huidige consumentengedrag. Zo borgen wij de toekomstbestendigheid van de markt en het voorzieningenniveau in Voorschoten.

Opstellen brede ontwikkelvisie bedrijventerreinen Voorschoten
Bedrijventerreinen zijn van groot belang voor een goed functionerende economie. De daar gevestigde bedrijven zorgen voor ruim een derde van de werkgelegenheid in onze regio. Steeds meer middelgrote en grote bedrijven zijn op zoek naar vierkante meters. Het college ziet hierin de kans om onze lokale economie te versterken. In de ontwikkelvisie bedrijventerreinen stellen wij per bedrijventerrein een passend profiel op en heroverwegen we de bestemmingen. Hierbij helpt de kennis die wij hierover hebben opgedaan binnen Economie071 en de inzet van onze bedrijventerreinenregisseur. Zo kunnen we vraag en aanbod beter bij elkaar brengen.

Samenhangend hiermee onderzoeken de zes gemeenten in het Economie071-verband of het haalbaar is om een regionale herontwikkelingsmaatschappij (RHOM) op te richten. Deze RHOM zou moeten bevorderen dat er voldoende ruimte is voor bedrijven op de verschillende bedrijventerreinen in de Leidse regio. In 2025 wordt bekend of een RHOM haalbaar is. Er is dan een go/no-go-moment voordat de regio eventueel verder gaat met een uitwerkingsfase.

Verschillende bedrijfsregelingen geschrapt
Door de ombuigingsvoorstellen zijn een aantal bedrijfsregelingen geschrapt, zoals de in 2024 geïntroduceerde subsidieregeling ter stimulering van de lokale economie van Voorschoten. Wel continueren we de BIZ Dobbewijk.

Broedplaatsen creëren voor nieuw ondernemerschap
In 2025 wil het college nieuw beleid voorstellen dat bijdraagt aan broedplaatsen voor startende ondernemers. Dit is een vervolg op het MERAKI-project in samenwerking met het sociaal domein. Onderdeel hiervan is het creëren van flexplekken voor nieuwe ondernemers (onder meer uit de MERAKI-doelgroep). Zo nodigen we nieuw ondernemerschap uit in het centrum.

Dorpsmarketing vergroot ons bereik onder dagjesmensen en toeristen
Voorschoten heeft een authentiek profiel met de kernwaarden cultuur, culinair en kwaliteit. Wij vinden het belangrijk om dit profiel uit te dragen. Het onderscheidt ons dorp van andere plaatsen in de regio. Daarom willen wij een aantal gerichte promotiecampagnes opzetten om Voorschoten in de regio nóg beter op de kaart zetten. In 2024 is hiervoor een sterke basis gelegd met de ontwikkeling van de website vakerinvoorschoten.nl. Vanuit deze basis gaan wij gerichte acties ondernemen onder de campagnenaam Vaker in Voorschoten . Zo vergroten we ons bereik onder dagjesmensen en toeristen. In 2025 start daarnaast het vastgestelde beleid voor kleinschalige toeristische verhuur. Deze aanbieders gaan we betrekken bij de Vaker in Voorschoten -campagne.

Net als in andere gemeenten gaan kleinschalige aanbieders van toeristische verhuur voortaan wel toeristenbelasting betalen. Zo dragen ze bij aan de financiering van voorzieningen en promotieactiviteiten waarvan zij profijt hebben. Daarnaast blijven we scherp letten op manieren waarop we het toerisme naar Voorschoten kunnen versterken. Bijvoorbeeld door Vlietland te ontwikkelen of met regionale marketinginitiatieven die een meerwaarde bieden voor Voorschoten.

x € 1.000
Lasten € 808
Baten € -396
Saldo € 412
Deze pagina is gebouwd op 11/05/2024 09:36:11 met de export van 11/04/2024 16:38:36