Beleidsindicatoren
Nr. | Beleidsindicator | Eenheid | Bron | Voorgaande laatst bekende realisatie | Laatst bekende realisatie | Landelijk vergelijking cijfer |
---|---|---|---|---|---|---|
21 | Banen | Aantal per 1.000 inwoners in de leeftijd 15 – 65 jaar | CBS/LISA | 483,1 (2022) | 486,4 (2023) | 836,6 (2023) |
22 | Jongeren met een delict voor de rechter | % 12 t/m 21 jarigen | CBS | 1% (2022) | 1% (2021) | 1% (2022) |
23 | Kinderen in uitkeringsgezin | % kinderen tot 18 jaar | CBS | 4% (2022) | 4% (2022) | 6% (2022) |
24 | Netto arbeidsparticipatie | % van de werkzame beroepsbevolking ten opzichte van de beroepsbevolking | CBS | 72,4% (2022) | 73,6% (2023) | 73,1% (2023) |
26 | Werkloze jongeren | % 16 t/m 22 jarigen | CBS | 1% (2022) | 1% (2022) | 1% (2022) |
27 | Personen met een bijstandsuitkering | Aantal per 1.000 inwoners | CBS | 191,4 (2023) | 191,4 (2023) | 344,8 (2023) |
28 | Lopende re-integratievoorzieningen | Aantal per 1.000 inwoners van 15 - 65 jaar | CBS | 144,4 (2023) | 144,4 (2023) | 191,5 (2023) |
29 | Jongeren met jeugdhulp | % van alle jongeren tot 18 jaar | CBS | 12,7% (2023) | 12,7% (2023) | 13,5% (2023) |
30 | Jongeren met jeugdbescherming | % van alle jongeren tot 18 jaar | CBS | 0,6% (2023) | 0,6% (2023) | 1,1% (2023) |
31 | Jongeren met jeugdreclassering | % van alle jongeren van 12 tot 23 jaar | CBS | 0,3% (2023) | 0,3% (2023) | 0,3% (2023) |
32 | Cliënten met een maatwerkarrangement WMO | Aantal per 10.000 inwoners | GMSD | 560 (2023) | 560 (2023) | 700 (2023) |
Toelichting beleidsindicatoren | |
21 | Banen |
---|---|
Onder een baan wordt een vervulde positie verstaan. Dit betreffen zowel fulltimers, parttimers als uitzendkrachten. De indicator betreft het aantal banen per 1.000 inwoners in de leeftijd van 15 tot en met 65 jaar. | |
22 | Jongeren met een delict voor de rechter |
Het percentage jongeren (12-21 jaar) dat met een delict voor de rechter is verschenen. Tot en met 2015 zijn de cijfers van deze indicator afkomstig van het Verwey-Jonker instituut - Kinderen in Tel. De cijfers vanaf 2016 zijn afkomstig van het CBS. | |
23 | Kinderen in uitkeringsgezin |
Het percentage kinderen tot 18 jaar die in een gezin leven dat van een bijstandsuitkering moet rondkomen. Bijstandshuishouden is een huishouden waarvan minimaal één lid een bijstandsuitkering ontvangt. Onder bijstand wordt hier uitkeringen aan huishoudens op grond van de Participatiewet en het Besluit bijstandsverlening zelfstandigen (Bbz) verstaan. De cijfers zijn afkomstig van het CBS. | |
24 | Netto arbeidsparticipatie |
Het percentage van de werkzame beroepsbevolking ten opzichte van de (potentiële) beroepsbevolking. | |
26 | Werkloze jongeren |
Personen van 16 t/m 22 jaar die als werkzoekende staan ingeschreven bij het UWV Werkbedrijf en tegelijkertijd geen baan hebben als werknemer volgens de Polisadministratie. Tot en met 2015 zijn de cijfers van deze indicator afkomstig van het Verwey-Jonker Instituut - Kinderen in Tel. De cijfers vanaf 2016 zijn afkomstig van het CBS. | |
27 | Personen met een bijstandsuitkering |
Het aantal personen met een uitkering op grond van de Wet werk en bijstand (WWB, t/m 2014) en de Participatiewet (vanaf 2015). De uitkeringen (leefgeld) aan personen in een instelling, de elders verzorgden, zijn niet inbegrepen. Ook de uitkeringen aan dak- en thuislozen zijn niet inbegrepen. De economie is verder aangetrokken. Dit blijkt landelijk uit een dalend aantal werklozen en een stijgend aantal banen en vacatures. Het aantal personen met een bijstandsuitkering daalt inmiddels; dit komt doordat de aantrekkende economie meer banen oplevert, en dat de doelgroep met een participatiewet uitkering door het nieuwe plan van aanpak arbeidsmarktoffensief vanaf 2019 zich met name op deze problematiek richt, er wordt gestreefd naar een verdere daling van het aantal personen met een uitkering. Doelgroepen die hiermee richting werk moeten worden begeleid bestaan uit personen die ouder zijn, langer in een uitkeringssituatie verkeren en statushouders. | |
28 | Lopende re-integratievoorzieningen |
Het aantal re-integratievoorzieningen, per 10.000 inwoners in de leeftijd van 15-65 jaar. De economie is nog verder aangetrokken. Dit blijkt uit een dalend aantal werklozen en een stijgend aantal banen. Het lopende re-integratiebeleid voorziet in het begeleiden van personen naar werk door het actief koppelen van vraag en aanbod op de arbeidsmarkt. Dergelijke inspanningen worden vastgelegd en verantwoord door het opvoeren van een re-integratievoorziening, het aantal geregistreerde voorzieningen ligt hoger dan de streefwaarde. De gevolgen van de Corona-pandemie op deze cijfers voor de komende jaren zijn nog niet bekend. | |
29 | Jongeren met jeugdhulp |
Het percentage jongeren tot 18 jaar met jeugdhulp ten opzichte van alle jongeren tot 18 jaar. Jeugdhulp is de hulp en zorg zoals deze bedoeld en beschreven is in de Jeugdwet (2014). Het betreft hulp en zorg aan jongeren en hun ouders bij psychische, psychosociale en of gedragsproblemen, een verstandelijke beperking van de jongere, of opvoedingsproblemen van de ouders. Jeugdigen/gezinnen uit Voorschoten weten de toegang tot jeugdhulpvoorzieningen steeds beter te vinden. Jeugdhulp is een open einde regeling en aantallen jeugdigen in jeugdhulp en kosten van trajecten kunnen variëren. Een afname van het aantal jeugdigen in de jeugdhulp door (preventieve) maatregelen wordt nagestreefd, hiervoor is het actieplan jeugdhulp opgesteld. De maatregelen hierin worden uitgevoerd, in het najaar van 2021 zijn aanvullende maatregelen aan de raad voorgelegd. | |
30 | Jongeren met jeugdbescherming |
Jongeren met jeugdbescherming betreft jongeren tot 18 jaar die op enig moment in de verslagperiode een maatregel door de rechter dwingend opgelegd hebben gekregen. Jeugdbescherming is een maatregel die de rechter dwingend oplegt. Dat gebeurt als een gezonde en veilige ontwikkeling van een kind of jeugdige wordt bedreigd en vrijwillige hulp niet of niet voldoende helpt. Een kind of jongere wordt dan onder toezicht gesteld of onder voogdij geplaatst. | |
31 | Jongeren met jeugdreclassering |
Het percentage jongeren (12-23 jaar) met een jeugdreclasseringsmaatregel ten opzichte van alle jongeren (12-23 jaar). Jeugdreclassering is een combinatie van begeleiding en controle voor jongeren vanaf 12 jaar, die voor hun 18e verjaardag met de politie in aanraking zijn geweest en een proces-verbaal hebben gekregen. Indien de persoonlijkheid van de dader of de omstandigheden waaronder het misdrijf is begaan daartoe aanleiding geven, bijvoorbeeld bij jongvolwassenen met een verstandelijke beperking, kan het jeugdstrafrecht eveneens worden toegepast op jongvolwassenen in de leeftijd 18 tot en met 23 jaar. De jongere krijgt op maat gesneden begeleiding van een jeugdreclasseringswerker om te voorkomen dat hij of zij opnieuw de fout ingaat. Jeugdreclassering kan worden opgelegd door kinderrechter of de officier van Justitie. Jeugdreclassering kan ook op initiatief van de Raad voor de Kinderbescherming in het vrijwillige kader worden opgestart. De begeleiding kan doorlopen tot de jongere 23 jaar wordt. Over de indicator Jongeren met jeugdreclassering is geen data beschikbaar. Over het percentage jeugd met een delict voor de rechter valt moeilijk iets te zeggen. Deze cijfers komen uit de Kinderen in Tel rapporten die één keer per twee jaar uitkomen en zijn procentueel dermate laag dat er geen trend in te ontdekken valt. Zowel het percentage als het absolute aantal jongeren met een jeugdbeschermingsmaatregel en een jeugd reclasseringsmaatregel is de afgelopen jaren laag en stabiel. De werkprocessen rond de toegang tot het gedwongen kader jeugdhulp zijn de afgelopen jaren uitgekristalliseerd en beter afgestemd. | |
32 | Cliënten met een maatwerkarrangement WMO |
Aantal per 10.000 inwoners in de betreffende bevolkingsgroep. Een maatwerkarrangement is een vorm van specialistische ondersteuning binnen het kader van de Wmo. Voor de Wmo-gegevens geldt dat het referentiegemiddelde gebaseerd is op 327 deelnemende gemeenten. Het totaal aantal inwoners dat gebruik maakt van een maatwerkarrangement WMO is gestegen. |